Information till dig som medlem/nyinflyttad
Välkomna till föreningen Kroken 24/7! I vår förening finns 62 lägenheter varav 58 är bostadsrätter. Föreningen består av två fastigheter: Kroken 24 (Götgatan 99 och Ringvägen 104-106) och Kroken 7 (Ringvägen 108). Just nu är vi sex personer som sitter i styrelsen, varav fyra ordinarie och två suppleanter. Om du har frågor eller vill kontakta styrelsen klickar du här.
Nedan följer information som kan vara bra att känna till som nyinflyttad.
Information från föreningen
All information från styrelsen skickas ut per mail. Har du/ni fler mailadresser som du vill att vi skickar info på? Maila gärna dessa adresser så får ni bland annat informationsmail från styrelsen ungefär en gång per månad efter våra styrelsemöten.
Vänligen observera att föreningen inte har tecknat kollektiv bostadsrättstillägg för medlemmarna. Varje medlem behöver därför teckna en individuell hemförsäkring via sitt försäkringsbolag.
Fastighetsskötsel
Vår fastighet sköts om av Storholmen. De ronderar fastigheterna en gång i veckan och hjälper till att sköta om våra fastigheter. Felanmälningar görs till via hemsidan, www.storholmendirekt.se, mail info@storholmen.se eller telefon 0771–786 746. Akuta ärenden (vattenläcka mm.) på andra tider än vardagar 7-21 sköts av Dygnet förvaltning på telefon 08-18 70 00.
Storholmen kan även kontaktas vid frågor som inte föreningen står för, t ex. problem med avlopp mm, men då betalar de boende kostnaden själva.
Porttelefon
Porten har ingen kod, utan öppnas med hjälp av en porttelefon som kopplas till valfritt telefonnummer. När någon vill komma in, ringer den er telefon från porttelefonen. Det hörs en signal först, och vill ni öppna entrédörren ska ni trycka på nr 5 på er telefon och därefter lägga på.
Ett tips från styrelsen är att spara porttelefonen som en kontakt i telefonen, så missar ni inga besökare ringer på.
​
Vilket telefonnummer vill du/ni att den ska kopplas till? Vänligen meddela styrelsen vid inflytt!
Nycklar
Vid försäljning skall minst 3 stycken nycklar överlämnas till den nya ägaren. Om det saknas får ni kontakta säljaren. Dessa nycklar går till entrédörrar, soprum, källare och tvättstuga.
Föreningen ansvarar inte för borttappade nycklar. OBS! Borttappade nycklar ska spärras hos Storstadens lås då alla nycklar finns i ett register. Ange det nummer som står på nyckel.
​
Nyckeln fungerar endast för öppning av dörren via låset och en passerbricka hålls mot ikonen på läsaren/ porttelefonen.
​
NYCKLAR TILL MEDLEMMARS LÄGENHETER
Nyckel för underlåset till medlemmars lägenheter beställs hos SÖDERMALMS LÅS mot rekvisition underskriven av nyckelansvarig i styrelsen (Carl Tofft, carl.tofft@svt.se).
Sju-till-hålla-nyckel kan medlemmen beställa själv. Medlemmen står för kostnaden och betalar vid uthämtande av nycklar.
Så kallad ES-nyckel till port och allmänna utrymmen beställs via nyckelansvarig av STORSTADENS LÅS. Den måste också kodas vilket kan göras av nyckelansvarig eller av låssmeden. Kostnaden (508 kr) för extranyckel (508 kr) faktureras till Styrelsen som i sin tur får debitera medlemmen.
NYCKLAR TILL ENTREPREÖRER/HYRESLOKALGÄSTER
Så kallade FS-nycklar beställs via nyckelansvarig av STORSTADENS LÅS. Den måste också kodas vilket kan göras av nyckelansvarig eller av låssmeden. Kostnaden (508 kr) för extranyckel faktureras till Styrelsen.
BRICKOR TILL PORT OCH TVÄTTSTUGA
Brickor (blippar) beställs via nyckelansvarig från STORSTADENS LÅS. Det finns även fastighetsskötarbrickor för styrelsen och för städpersonal.
Medlemmarnas brickor är orangefärgade och fastighetsskötarbrickorna är svarta.
ÖVRIGT
Samtliga nycklar har ett nummer som nyckelansvarig dokumenterar så att alla nyckelnummer finns kopplade till ägaren. FS-och ES-nycklar är kopplade till ett elektroniskt system och kan lätt spärras.
Kontaktperson på Storstadens lås: MATS AAVA 070-710 51 05
Tvättstugan
Bokning av tvättstugan kan göras via den digitala bokningstavlan som är placerad utanför tvättstugan alternativt via inloggning till internetbokning. I båda fallen behövs en orange bricka/blipp för bokningen. Som nyinflyttad ska du ha fått denna orange bricka av säljaren. Instruktion för bokning erhålls i välkomstbrev vid inflyttning, saknar du denna? Vänligen kontakta styrelsen.
​
Tvättstugan kan bokas 1 gång på 7 dagar. Ett pass kan vara bokat åt gången och kan bokas upp till 30 dagar i förväg. Passet måste aktiveras inom 30 minuter efter passets start och tillträde till lokalen beviljas 45 minuter efter passets slut. Under det bokade passet låses dörren upp med den orange brickan/blippen mot läsaren.
Namnskylt
Vi kommer att sätta upp ert namn på namntavlorna vid porttelefonen och innanför entrén, samt på er lägenhetsdörr vid inflytt. Meddela via mail till styrelsen vilka/vilket namn som skall stå där.
Sopor
Gällande sophantering så har vi tills vidare möjlighet att slänga glas och tidningar i soprummet i 99:an. I 99:an och 104:an finns kärl för matavfall i soputrymmet. I 106:an och 108:an används sopnedkast och har dispans vad gäller matavfall. Vi vill dock poängtera att inga andra typer av sopor såsom kartonger, pallar, porslin, möbler eller dylikt får läggas i sopor eller ställas på golvet.
​
För grovsopor hänvisar vi till de återvinningsstationer som finns på Östgötagatan. Sök på nätet efter plats. Större sopor slängs till exempel på Östberga Återvinningscentral. En gång per år brukar också föreningen ordna med en container för slängning av grovsopor, tidpunkt för detta mejlas ut i god tid av styrelsen.
Renovering/
ombyggnad
Om ni planerar att göra en renovering/ombyggnad måste styrelsen ge tillstånd till detta. Ge dokumentation och ritning över vad ni vill göra och vilka ni tänker anlita.
​
Flytt/nedtagning av väggar får absolut inte göras utan styrelsens godkännande, bärlinor måste alltid sättas upp vid sådana arbeten oavsett vilken vägg det är.
​
Vid renovering i kök och badrum är det mycket viktigt att den som utför jobbet är godkänd/certifierad. Begär våtrumsintyg av fackmannen som utför arbetet, då detta också måste uppvisas för styrelsen.
​
Viktigt är att störande/ljudliga arbeten startar tidigast kl 08.00 och avslutas senast 18.00 under vardagar. Under helgtid får inga störande arbeten utföras före 9.00 och efter 18.00.
​
Målning och tapetsering får göras utan tillstånd.
Avlopp i badrum och kök
Bostadsrättsinnehavaren ansvarar för att rensa/rengöra avlopp i badrum från hår och kalkrester, likaså gäller det för köksavloppet.
​
Inga frätande vätskor får användas såsom propplösare, detta skadar våra stammar.
​
Vi vore tacksamma om ni inte häller kaffesump, stekfett som stelnar eller äggvita direkt ut i köksavloppet då det gör att våra stammar slammar igen.
​
Ett tips är att hälla ner kokande vatten ner i köksavloppet för att hjälpa till att hålla rören öppnare.
​
Om stopp i avlopp i kök och/eller badrum ändå uppstår, kontakta vår fastighetsförvaltare Storholmen. Kostnaden för detta betalas av respektive enskild medlem, ej av föreningen.
Balkonger
För allas vår trygghet när vi är nere på gården, ska eventuella blomlådor hängas med blomlådan in mot balkongen. Se även till att det inte droppar vatten ner på era grannar. Under vintern ska inget som bildar en tät yta mot betongen ligga på balkongen, för då kan sprickbildning uppkomma.
Gårdar
Föreningen har två gårdar, en mellan 99-104 och en mellan 106-108. Gårdarna är öppna för alla boende. På gårdarna finns Weber-grillar som tillhör till föreningen som alla kan använda. Föreningen har även två stora partytält som man som medlem kan få låna. På gårdarna finns möjlighet att vara med och odla. De som är intresserade av att använda gårdarna uppmanas att vara med på gårdsstädningen som hålls på våren. Då görs planer för gårdarna, odlingar planeras och så grillar vi korv. En ny städning och hantering av möbler mm. hålls igen på hösten.
​
För gården vid 106-108 finns en gårdsgrupp för intresserade, är du intresserad att engagera dig i gården kontakta styrelsen på styrelsen@kroken247.se så hjälper vi till att förmedla kontakt.
Vad händer i föreningen?
Vår förening har inga obligatoriska städdagar, allt engagemang är frivilligt. Städning av gemensamma utrymmen sköts av en firma. Vi har stämma i maj/juni varje år, oftast på Eriksdalsbadet.
​
Återigen vill vi önska er välkomna till föreningen Kroken 24/7!
Ni är alltid varmt välkomna att kontakta styrelsen för frågor, funderingar eller synpunkter på styrelsen@kroken247.se.